Fynd av flintredskap
utmed Matterödsån bekräftar att trakten varit bebodd ända
sedan stenåldern. En kyrka grundades på 1100-talet och byanamnet "Mathelryd"
nämns i skrift för första gången 1466. Från 1598 finns
mantals- och skattelängder. Bybornas huvudsakliga sysselsättning utgjordes
i gamla tider av lantbruk, skogsbruk och fiske. (Numera bor dock inga fiskare
i byn!)
Under det Skånska kriget på 1670-talet låg Matteröd
i hjärtat av snapphanetrakten och friskytteaktiviteten var stor. Det är
därför inte överraskande att en snapphaneskatt innehållande
117 danska mynt år 1779 hittades i det s.k. "Penningkärret"
i byn. Skatten hade då legat gömd i över hundra år och delades
upp mellan de två upphittarna.
Under 1800-talets andra hälft utvandrade
över 220 församlingsinvånare till Amerika och bara ett fåtal
återvände.
Matteröd var egen kommun fram till 1952 då
byns kommunala angelägenheter övertogs av Tyringe kommun.
Under
byns blomstringstid fanns bank, affär, postkontor, bibliotek, telefonstation
och två skolor samlade kring kyrkan. Banken stängdes 1971 och affärens
verksamhet avslutades 1975. Idag återstår bara skolan som dock flyttades
från byns centrum 1959.
Matteröds församling har idag 448
invånare, vilket kan jämföras med 375 st 1971 och 913 st 1911.
Således är Matteröd efter ett antal torftiga år åter
en expansiv by.
Matteröds kyrka
Kyrkan grundlades
på 1100-talet då bygdeborna efter "osynliga makters" ingripande
lyckats ena sig om lämplig plats. Från början ville Tomaholmaborna
placera kyrkan vid "Kortabackarna" mellan Matteröd och Isakstorp
och man lastade t.o.m. av byggnadsmaterialet där. Under natten flyttades
dock lasset av "osynliga makter" (Matterödsborna?) till den plats
där kyrkan nu ligger. Ett kors restes på platsen och under 1200-talet
färdigställdes en liten tornlös kyrka. Inte förrän 1804
byggdes kyrkan ut och ytan fördubblades.
1898 färdigställdes
tornet varvid kyrkklockan från 1599 kunde flyttas dit från den gamla
klockstapeln på kyrkbacken. Samtidigt införskaffades kyrkans första
orgel.
Altarplats och predikstol är tillverkade på 1750-talet av
träsnidaren och Finjabon Johan Ullberg.
Kyrkans äldsta föremål
är dopfunten från 1100-talet. Denna auktionerades bort och försvann
från kyrkan någon gång under 1800-talets mitt men återfanns
och återbördades från handlarens trädgård i Brönnestad,
där den fungerat som fågelbad!
Grindarna vid kyrkogården
skänktes under mitten av 1850-talet av länsman Resfeldt.
På
1930-talet gråmålades hela kyrkan invändigt och den vackra stjärnhimmel
som prydde sakristians tak gick förlorad.
Matteröds Historia
Här kommer lite om Matteröd historia och snapphanarna av olika författare.
26 september
Då
tre svenska drabanter tagits tillfånga i Mjölkalånga, ger svenske
kungen Karl XI order till fältmarskalk von Ascheberg, om att skicka 40 dragoner
och 100 ryttare "att genast fasttaga alla där i Finja befintliga bönder,
sedan vidare begiva sig till Matteröd kyrka, för att där göra
på samma sätt och genom prosten i Finja och prästen i Matteröd
skola de laga så att de tre drabanterna genast bli utlevererade. I vidrigt
fall och om sådant icke står att erhålla, eller de redan blivit
ombragta, då kan detta parti, för att statuera exempel, och vidare
hämma sådan elakhet icke allenast sätta Mjölkalånge
och några gårdar i Matteröds socken i brand, utan ock, sedan
omnämnda lindriga utväg blivit brukad, och icke vill hjälpa, nedgöra
dem de finna av där boende bönder, och föra med sig tillbaka såväl
prosten som prästerna i Matteröd."
28 september
Svenske löjtnanten Alexander Hummerhjelm har sannolikt fått
uppdraget att verkställa straffexpeditionen i Mjölkalånga och
Matteröd, då han i sin dagbok denna dag skriver: "Den 28 gick
jag på Partie med 100 hästar åt Finia och så åt Mattery
och lätt begrafwa några Drabanter som af Snapphanar woro slagne af
dem som lågo i Milkelånge, jag lätt bränna några Gårdar
och lått skjuta neder några Snapphanar på Åsen, där
Drabanterna lågo döde vid Isakstorp, och tog Herr Hans i Brunstad med
mig till Armén." Sannolikt beskriver han sin expedition med överslätande
ordalag och utelämnar vissa fakta. En dansk beskrivning säger att "en
stor Hob af Almuen" satt sig till motvärn, och de "som nu ikke
have faaet Tid at søge Skjul i Skovene, fald for Fjendens Sværd."
Förutom själva Matteröd bränner svenskarna i socknen även
ned byarna Isatorp och Tågeröd. Förstnämnda by kommer byggas
upp igen efter kriget, men Tågeröd kommer stå öde i ca 50
år framåt. Människorna har sannolikt dödats av svenskarna,
annars skulle de säkert återvänt till sin by och byggt upp den.
Dessutom "lod Ascheberg Landsbyen Finje afbrændes og Indbyggerne nedhugge."
30 september
Karl XI beordrar von Ascheberg om en ny straffexpedition till Mölleröd
och Röke för att "få länsmannen och alla som de träffar
vid huvudet".
Samma dag skriver Holger Thott ett nödrop till Jørgen
Krabbe i sin ängslan inför den skånska adelns deportering till
Sverige: "Monsieur mon trés honoré Frére, Jeg sender
dig et breff til Sperling, hworudi jeg suplicerer, att jeg matte tilladis ned
min elendige hustru att komme till Malmöe och icke till Sverrig med dette
parti, om icke lengre, da indtil hund bliffwer frich aff sin barselsäng.
Mag det selff eller ogsaa ved andre for Jesu naffn skyld, at dett maatte os bliffwe
tilstedet, att jeg icke schall wære saa ulychelig och see min stachels hustru
döed for mine födder; jeg vill spendere derpaa hwad i verden kand begieres.
Hielp, hielp for Jesu döeds schyld. Vale."
Efter Københavnsfreden drar svenska regeringen bort sina trupper från
Sjælland, och då skall det tyska och polska kavalleriet inkvarteras
också de, i de skåneländska gårdarna. Så fort det
ges möjlighet överfalls dessa förhatliga legoknektar av motståndsmän.
I Glimåkra sammangaddar sig 100-200 bönder och skjuter ihjäl 7
av dessa legosoldater. Samma saker händer på flera andra håll
i Skåneland. Allt pga ryttarnas omänskliga framfart mot befolkningen.
Mord, våldsdåd, stölder och våldtäkter hör till
det dagliga livet. I Blekinge placeras de allra värsta ut, Yxkulls och Fersens
regementen. Dessa ruinerar flera byar i grunden. På vissa håll blir
bönderna så blottställda att de inte ens får behålla
sina sängkläder eller "kåber at kogge deris Mad udi",
och på många håll har knektarna stulit böndernas hästar
och oxar i sådan omfattning att de inte kan bruka jorden. Framför allt
hästar vandrar i stora skaror norrut över den gamla riksgränsen,
och en notis förtäljer "att ingen har kunnat behålla något
dugligt hästkreatur på marken längre, än han hållit
vakt derom". De skåneländska friskyttarna försöker lösa
problemen med parollen öga för öga, tand för tand. De friskyttar
som blir infångade går en grym, brutal död till mötes. Vanligen
spetsas de på pålar - en spetsig träpåle förs in mellan
ryggraden och huden så att den sticker ut bakomnacken. Därefter styckas
ofta kroppen och läggs på stegel och hjul. Pålarna reses längs
vägarna "androm till varnagel", där offren får hänga
4-5 dygn innan döden äntligen kommer. Artur Lundkvist skildrar i romanen
"Snapphanens liv och död" det öde som väntade en infångad
motståndsman:
"Knektarna kommer och hämtar honom, men lossar
inte hans fjättrar utan bär bort honom emellan sig, en trupp står
uppställd med musköter i händerna, en trumslagare står beredd
med en stor trumma hängande ner mot knäna. En påle av ek ligger
där färdig, spetsad vass, med barken bortskalad i hela dess längd,
nära intill har ett hål grävts i marken, med en hög rödaktig
jord uppkastad bredvid.
Trumman börjar dåna, dovt och långsamt,
Lars läggs ner på marken vilande på magen, flera karlar griper
tag i honom och håller honom hårt, hans kläder fläks upp,
ett knivsnitt görs vid nedersta ryggkotan och där förs den spetsiga
pålen in under huden, skjuts uppåt med korta stötar, försiktigt
för att pålen varken ska tränga för djupt i kroppen eller
komma ut igen genom huden.
Trumman dunkar, en fruktansvärd spänning
skakar den utsträckta kroppen, men karlarna håller den nere, tryckt
mot marken, Lars känner smärtan som en eldflamma upp genom kroppen,
han omsluts av ett rödflammande mörker, biter samman tänderna så
hårt att han hör dem krasa sönder, men han hör inget skrik
från sig själv, bara sjunker i ett djup och allt blir mörker.
Han vaknar till igen när han hänger upprest på pålen,hans
fötter är fastspikade, hans armar bakåtböjda och fastsurrade,
en galge är rest uppöver honom och en repsnara omsluter hans hals, men
så löst sittande att han inte genom huvudrörelser kan strypas.
Smärtan är som en rasande eld i hans kropp, som om lågor förtärde
hans kött i oavbrutna angrepp, han har munnen full av blod."
Detta
bestialiska straff är särskilt framtaget för skåneländska
motståndsmän. Det tillämpas ingen annanstans i Sveriges erövrade
länder.